A rendezés

Tamási mint szereplő bevezetése nemcsak invenciózus megoldást ad a darabbéli három csoda színpad(technika)i kivitelezésére, hanem erőteljes értelmezést is a csodára mint a valóság rendjét kikezdő jelenségre. A szerelmi próbában Tamási lelkes animátorként segít Magdónak elmozdítani a házfalat, és kezdetben ő húzza a magasba az előadásban a diófát helyettesítő lámpát Mókával a rátámadó vének elől. A machinéria azonban csődöt mond, a kötél elszakad.1 Ekkor Magdó imádkozásának hatására bekövetkezik az „igazi” csoda, amely előtt Tamási is meglepve áll: a lámpa továbbemelkedik. Az író viszont már elvesztette hatalmát a történet irányítása felett, a kút-jelenetben Móka hiába szólítja kétségbeesetten („Áron bá! Áron bá!”), ő keserűen és tehetetlenül áll a színpad szélén.

KÉP DPál-Ferenczi Gyöngyi (Ismeretlen nő), D. Albu Annamária (Gondos Eszter), Pálffy Tibor (Bakk Lukács), Gajzágó Zsuzsa (Gondos Regina), Váta Lóránd (Préda Máté). Fotó: Barabás Zsolt (2008). Forrás: a Sepsiszentgyörgyi Tamási Áron Színház Archívuma és Dokumentációs Tára

Amikor a rájuk rontó „varjak” elől menekülő fiatalokat elnyeli az ágy, már szemlélőként sincs jelen. (A felújított változatban fentről követi az eseményeket.) Móka és Magdó eltűnése az előadásban nem egyértelmű megmenekülés (győzelem, ahogy a korábbi színrevitelekről írták),2 hanem kimenekülés a világból, metamorfózis.3 A fináléban Tamási és a szerelmesek egy nagyon is evilági happy endben térnek vissza, joviálisan pezsgőznek korábbi elveszejtőikkel, a játéktér fehérbe borul.

KÉP EJelenetkép. Fotó: Barabás Zsolt (2002). Forrás: a Sepsiszentgyörgyi Tamási Áron Színház Archívuma és Dokumentációs Tára

A 2008-as felújított változat lemond az ironikusan giccses fináléról, lényegesen komorabbra hangolva a befejezést: a fiatalok eltűnése után Tamási megtörten, hitetlenül mondja el a Dobos zárósorait a hű szerelem erejéről.4

Bocsárdi László: A csoda, 2002.Az előadás színházkulturális kontextusaDramatikus szöveg, dramaturgiaA rendezésSzínészi játékSzínházi látvány és hangzásAz előadás hatástörténete