Káva: Apalabirintus, 2010.

Az előadás színházkulturális kontextusa

Az Apalabirintus az 1997-től önálló színházi nevelési társulatként működő Káva Kulturális Műhelynek az a bemutatója, amelynek színházi nyelve és felhasznált munkaformái először jelezték egyértelműen a klasszikus TIE-modelltől a Résztvevő Színháza (ARS) felé tett lépés jellegét. A társulat munkája ekkor már nem csupán előadások létrehozásából állt: más típusú dráma-foglalkozások készítése, közösségi színházi projekt lebonyolítása két Borsod...

Dramatikus szöveg, dramaturgia

Az egy család életére, s azon belül elsősorban az apa helyzetére, problémáira fókuszáló színházi nevelési program egyik elemét alkotó előadás nem irodalmi szövegre, hanem saját élményű improvizációkra épül. A négytagú család tagjai között mindennaposak a kisebb-nagyobb súrlódások: az Apa képtelen megfelelni a vele szemben támasztott elvárásoknak, s közben úgy érzi, személyes figyelmet már egyáltalán nem...

A rendezés

Mivel A Résztvevő színházában a „rendezőnek a színházi program tervezésének teljes alkotói folyamatában részt kell vállalnia, [vagyis] nem csupán a színészek által játszott színházi jelenetek megrendezése a dolga, a koncepciót az előadásban felvetett alapkérdés határozza meg. Milyen módon lehet kialakítani működő kommunikációs, érzelmi csatornákat a gyerek és a szülő között? Ebben a speciális esetben ez...

Színészi játék

A színészi játékot az improvizáció határozza meg. Az apaszerepek sem teljesen rögzítettek, a színészi reakciók minden előadáson változnak. A színészi játék alakulására erős befolyással vannak a résztvevőkkel folytatott munkaformák is, hiszen az itt elhangzottakat, kipróbáltakat is be kell emelni a soron következő jelenetekbe. Minden színész-drámatanárról – beleértve a diákszínjátszókat is – elmondható, hogy magas fokon,...

Színházi látvány és hangzás

Az Apalabirintus tere a résztvevők testének elhelyezkedése révén képződik. A szcenográfia kiemelt hangsúlyt helyez a bejárati ajtó használatára, amely az egyik hosszanti oldalon, a nappali kanapéjával szemben helyezkedik el. A résztvevők erről az oldalról érkeznek a térbe, és – noha elvileg az ajtó mellett is el lehet menni, sőt a székek a kellékek megkerülésével is...

Az előadás hatástörténete

A 6. Gyermek- és Ifjúsági Színházi Szemle különdíjas előadása 2010 és 2013 között kb. 110 alkalommal szerepelt a Káva programjában. Egyfelől kulcsfontosságú szerepe volt a társulat munkájának megismertetetésében, másfelől (mivel az Apalabirintust 2011-től már nem mindig kamasz résztvevőknek/résztvevőkkel játszották, vagyis időnként lehetőséget teremtettek felnőttek számára is a résztvevői élmény megtapasztalására) fontos állomás a Résztvevő Színháza...