Vlad Mugur: Cseresznyéskert, 1998

Az előadás színházkulturális kontextusa

Több más kiváló román rendezőhöz hasonlóan Vlad Mugur a hetvenes évek elején hagyta el az országot a kommunista rezsimmel való összeférhetetlensége miatt és a kilencvenes évek elején tért vissza. Ez utóbbi időszakot mind a román, mind a romániai magyar színjátszásban a színház társadalmi és esztétikai szerepeinek, lehetőségeinek újradefiniálása, valamint a nagy mesterek, irányadó rendezők hiánya...

Dramatikus szöveg, dramaturgia

Bár a színlap szerint az előadás Tóth Árpád fordításán alapszik, a videófelvételen jól követhető, hogy Spiró György fordítása hangzik el. Ugyancsak a színlap tanúsága szerint a produkciónak nem volt dramaturgja, Visky András szerint azonban Mugur, akárcsak más munkái során is, az ő segítségét kérte a nyelvi kérdésekben és a magyar szöveg véglegesítésében. A Kolozsvári Állami...

A rendezés

Mugur rendezése határozott olvasaton alapszik, melyhez tökéletesen rendeli hozzá az előadás összes elemét. „A múlt metaforája ez, amely a szemünk láttára porlad szét. Beckett ante portas.” A kert, a ház, az egykori értékek és a vélt vagy valós valamikori boldogság, első perctől egyértelmű, hogy nincsenek már, az előadás tétje tehát nem az, hogy elárverezik vagy...

Színészi játék

Saját bevallása szerint Mugur szívesen dolgozott a Kolozsvári Állami Magyar Színház színészeivel, és ők is vele, mert kiváló színészvezetőre, mesterre találtak személyében. A Cseresznyéskertben ugyan érezhető, hogy néhány szereplő több figyelmet kap a rendezőtől, de ez előadás-szerkesztési szükségszerűségnek látszik, semmint színészi érdemnek, illetve alkalmatlanságnak. Az előadás középpontjában Ranyevszkaja áll, akit Stief Magda a többiek realista...

Színházi látvány és hangzás

A nagyszínpadi stúdió Helmuth Stürmer tervezte játékterét három oldalról és felülről sávokban zárja a díszlet, a világítás az oldalsó díszletelemek közti réseken át fényfolyosókat húz a sötét tónusú térbe. Az imádott birtok már az előadás kezdőpillanatában kihalt. Keskeny és magas ablakkereteiről Ranyevszkaja érkezésekor szedik le a deszkát, távozásakor visszaszegezik. A padlón – „temetői nyirkosság” –...

Az előadás hatástörténete

A Cseresznyéskert az erdélyi, de még a kolozsvári színház viszonylatában is sok recenziót, előadáskritikát kapott: a Dokumentációs Tár több mint húsz, magyar és román nyelvű vonatkozó cikket őriz. A székek és A velencei ikrek sikere után a román szakma eleve odafigyelt Mugur és a Kolozsvári Állami Magyar Színház újabb közös munkájára: a májusban bemutatott előadást...