Paál István: Hamlet, 1981.

Az előadás színházkulturális kontextusa

A Szolnoki Szigligeti Színházban 1981-ben bemutatott Hamlet főleg rendezői koncepciójában, és a magyarországi színpadokon addig uralkodó Hamlet-képpel való szakítása révén vált meghatározó előadássá.  A rendező, Paál István Az ember tragédiája után egy újabb klasszikus újraértelmezésére tett kísérletet, és hangsúlyosan a mának szóló, politikai töltetű előadást hozott létre.

Dramatikus szöveg, dramaturgia

Bár az előadás az idősebb Hamlet temetésének némajátékával kezdődött, az 1981-es szolnoki rendezésben nem jelent meg Hamlet atyjának szelleme. Helyette a Színészkirály játszotta el a szellem szerepét, Polonius betanításában, hogy félrevezesse a dán trónörököst, akit aztán bolondként félre lehet állítani az útból. A koncepció sikerét annak köszönhette, hogy bár Paál teljesen átrendezte a dramatikus struktúrát,...

Rendezés

Paál István erős rendezői koncepcióját majd minden kortárs kritika kiemelte, és többen dicsérettel illették a feltételezett rendezői tervet maradéktalanul végrehajtó színészek játékát. Paál Hamletje stilizált keretjátékot kap. Az előadás kezdetén egy fehérruhás lány szalad be a színre, belepillant a színpad elején tátongó sírgödörbe, felsikolt és elrohan. Az előadás végén is ő ül romantikus síremlékként a...

Színészi játék

A Hamlet szerepét játszó Kovács Lajos sem megjelenésében, sem játékstílusában nem hasonlít a 60-as években Gábor Miklós által ikonikus alakká formált, Lawrence Olivier-módra szőke parókát viselő törékeny, vagy a 70-es évektől megjelenő atletikus, haragos, fiatal Hamletekre (Székhelyi József Ruszt rendezésében, Cserhalmi György Bódy Gábor rendezésében).  Paál saját bevallása szerint azért esett Kovács Lajosra a választása,...

Színházi látvány és hangzás

Az előadás egy vastraverzekből és lépcsőkből álló szerkezet körül játszódott. Az átlátható tér egyszerre idézte fel a Erzsébet-kori színház hármas osztatúságát, és adott lehetőséget a több szinten való játszásra.  A hátulról megvilágított vasszerkezet hosszú árnyéka börtönrácsként vetült a játéktérre. A szerkezet zegzugaiban kémek és megfigyelők rejtőztek. A színpadtér másik eleme egy nyitott sír, amelybe az...

Az előadás hatástörténete

Paál Hamletje elsősorban a darab újraértelmezésében, a szerepek újragondolásában volt jelentős, mindez követhető hatással volt a darab 1983-as kaposvári és pécsi rendezésére is. Paál Hamletje az intellektuális, ravasz, nagy játékos helyett az áldozatot állította színpadra.