Tengely Gábor: Kádár Kata revü, 2007.

Az előadás színházkulturális kontextusa

Mind a fővárosi, mind a vidéki bábszínházak elsődleges (de nem kizárólagos) célközönsége óvodás vagy iskolás gyermekekből áll: repertoárjuk jelentős részét klasszikus vagy kortárs mesefeldolgozások alkotják. Előadásaik legtöbbje esztétikai, értelmezői minőségükben több befogadói korcsoport számára élvezhetőek, a színházak azonban időről időre megszólítják a felnőtt nézőket is. A Budapest Bábszínházban mutatták be például Kovalik Balázs rendezésében Az...

Dramatikus szöveg, dramaturgia

„A bolgár, szerb, cigány, székely és angolszász népballadákat az 1930-as évek kabaréjának hangulatával ötvöző zenés-táncos-bábos revüt”az előadás dramaturgja, Gimesi Dóra a társulattal közösen írta. Egy pokoljárás kerettörténet szervezi az előadást, amelynek a működését biztosító Konferanszié (Kocsis Rozi) folyamatosan inzultálja a nézőket. A provokáció gesztusa azonban sosem lesz túl erős, mindvégig érezhető egyfajta játékos eltartás. Az...

A rendezés

Az előadás kevert műfajú bábelőadás, ahol egyszerre jelenik meg báb és élő színész (hangsúlyozottan a színész teste) a színpadon – e kettő együttes és egyidejű jelenléte állandó játéklehetőséget kínál. Jelen esetben a frivol revüvilág és a brutális erőszak, a kegyetlenség közti feszültség lesz a rendezést működtető elv. A speciálisan kevert (élő és báb) előadásoknál a...

Színészi játék

A primadonnák az előadás egésze alatt elsősorban élőszínészekként, és nem bábszínészekként vannak jelen: a darab során alkalmazott technikák nem igényelnek alapos mozgatási ismereteket, animáló munkát – ám annál nagyobb hangsúly helyeződik a realista színészi játékmódra.  Ez alól kivétel a síró gyermeket ringató Kocsis Rozi jelenet: komplexitása megköveteli az erőteljes élőszínészi jelenlétet és a pontosan kidolgozott...

Színházi látvány és hangzás

A színpadnyílást hatalmasra nyitott száj és annak éles fogai ölelik körbe, a színpadon végig jelen van a Vad Rózsákzenekar, amelynek női ruhákba préselt férfi tagjai így hang- és látványelemként egyszerre funkcionálnak – őket a színházi függöny olykor engedi látszani, olykor eltakarja. A színházterembe asztalok és székek kerültek, ezek elrendezése szervezi, hogy hol foglalhatnak helyet a...

Az előadás hatástörténete

A sikerek következtében a színház igazgatónője, Kocsis Rozi főrendezőnek szerződtette Tengely Gábort, akire inspiratív hatással volt az állandó társulati lét biztonsága. Évről-évre egyre meghatározóbb alakja lett a bábos műfajnak: jelenleg a Színház és Filmművészeti Egyetem bábszínész osztályának társvezetője. A győri társulat 2008-ban mutatta be következő felnőtteknek szánt előadását Metamorfózis (Fehérvarázs) címmel Krzysztof Rau rendezésében, amely...