Schilling Árpád: NEXXT (Frau Plastic Chicken Show), 2000.

Az előadás színházkulturális kontextusa

Az 1995-ben alapított és 2008-ban feloszlott Krétakör a 2000-2001-es évadra vált folyamatosan bővülő repertoárral rendelkező társulattá. A NEXXT (FrauPlasticChicken Show) a „professzionális” színházi működés és a rugalmasság, a kísérletező kedv összehangolására törekvő társulat egyik korai és talán leginkább vitatott, ugyanakkor nimbuszt teremtő előadásuk. Az eredetileg regény-adaptációnak szánt, az avignoni fesztiválon bemutatandódarab és rendezés annak a...

Dramatikus szöveg, dramaturgia

Az Anthony Burgess Gépnarancs és Bret Easton Ellis Amerikai Psycho című regényének (néhány epizód és a két központi alak konstrukciója szempontjából fontos) elemeit felhasználó-újraíró szöveget egy TV-műsor kanavászának nevezhetnénk. Papírra nyomtatva és drámaként megjelentetve olyan színházi előadást „konzervál”, amely egyfelől a nézői reflexió tárgyává teszi a TV-show-k felvételeinek keretét és az arról bennünk élő sztereotípiákat,...

Rendezés

Az előadás ritmusát az élő közvetítések struktúrája határozza meg. Az előadás kezdetekor egy „nézőterelő” kisebb csoportokat enged be a Bárka Vívótermébe, majd felhívja figyelmünket a felvétel részleteire és a viselkedés szabályaira. Ettől a pillanattól kezdve egyfelől a Krétakör előadását nézzük, másfelől úgy tehetünk, mintha elhinnénk, hogy tapsgép által irányított részesei lehetünk egy élő TV-felvételnek. Következésképp...

Színészi játék

Mivel a megtestesítendő alakok vagy a TV-show műfaji kellékei vagy a devianciáról alkotott elképzeléseink, sokszor az a benyomásunk. hogy az előadás nem igényli az „emberábrázolás” jegyében folyó színészi játékot. Udvaros Dorottya Frau Plastic Chicken szerepében pontosan és alázatosan (re)produkálja a kaméleon műsorvezető sztereotípiáját. Ha kell, domina, ha kell, végtelenül intelligens beszélgetőpartner, ha kell, „buta szőke”...

Színházi látvány és hangzás

A Bárka Vívótermének viszonylag nagy belső terében a díszlet megteremti a TV-show felvételének tökéletes illúzióját.  Ennek a nézők többsége számára csak televízióból ismert stúdiónak a személytelensége erősíti azt a reflexiós játékot, amely az előadás talán legvitatottabb dimenzióját alkotó videó-bejátszások sajátja. A show elemeként ugyanis premier plánban láthatjuk, ahogy Madison lelő valakit, de azt is, amikor...

Az előadás hatástörténete

Az előadás kánonalakító jelentőségét mindenekelőtt azok a kérdések igazolják, amelyeket a kortárs színháztudomány tesz fel Mundruczó Kornél „erőszak-trilógiája” (Frankenstein-terv, Nehéz Istennek lenni, Szégyen) és a fizikai erőszak színházi reprezentációja, illetve annak politikussága kapcsán. Vagyis semmiképp sem a kvázi-történetként kirajzolódó médiakritika, hanem az a nézőség válik fontossá, amelynek szerkezete Péterfy Bori és Láng Annamária kétféle (inter)mediális...