Angelus Iván: Tükrök, 1982

Az előadás színházkulturális kontextusa

Az Angelus Iván rendezte Tükrök című táncelőadás az első magyarországi független táncelőadásként rögzült a tánctörténeti kánonban. Az előadás bemutatásának táncszakmai előzménye az Angelus Iván és Kálmán Ferenc által 1979-ben kezdeményezett Új Tánc Klub kereteiben folyó mozgáskutatást tekintjük. Az ott folyó kísérletező munkával az akkoriban elérhető tánc- és mozgástechnikák – a balett, a néptánc, a pantomim,...

Dramatikus szöveg, dramaturgia

Az előadásban a rendező-koreográfus az épített belső tér és az abban különféleképp elhelyezett tükrök által inspirált mozgásanyagokat szerkesztette egymást követő, de egymáshoz lineárisan nem kapcsolódó jelenetekké, nem dramatikus szövegre épül. Mindegyik jelenet az emberi test tükröződésének variánsait mutatja be, de ezek nem pusztán vizuális illúziók, hanem emberi kapcsolatokat, érzelmeket is megjelenítenek. Az előadás nyolc részre...

Rendezés

A rendező-koreográfus Angelus Iván nemcsak a táncosok, hanem a nézők testének mozgáslehetőségeivel is számol, a jelenetek térbeli és időbeli elrendezése szokatlanul nagy teret enged a közönség mozgásának. Minden egyes jelenetnek megvan a saját helye a labirintus-szerű térben, ezért a nézők is mindig új és új térformában helyezkednek el. A térben elhelyezett, szabadon használható tükörjátékok is...

Színészi játék

A táncosok színpadi jelenléte a modern tánc előadói hagyományához kapcsolódik, az általuk bemutatott különböző mozgásanyagok, mozgásminőségek egy-egy koreográfiai-rendezői gondolatnak adnak formát. A hosszas, improvizációra épülő mozgáskutatás fókuszában a test mozgáslehetőségeinek feltérképezése, a test és a mozdulat megtöbbszörözése, módosítása, a tükröződés jelenségének változatossága állt. Nem jellemző az arcjáték, sem a hétköznapi referenciával bíró mozdulatok használata. Táncnyelvében...

Színházi látvány és hangzás

Az előadás szcenikai és akusztikus világa összhangban állt a rendezői-koreográfusi koncepcióval, annak részeként valósult meg. A labirintus-szerűen szervezett alapvetően sötét, zegzugos, függőlegesen és vízszintesen is tagolt, egyszerre kb. hetven néző befogadására alkalmas teret sötét drapériák burkolták be. Emelvények, helyi fények és hangszerek hangjai jelölték ki a játék aktuális terét és irányították a nézőket a következő...

Az előadás hatástörténete

A Tükrök létrejötte során működtetett alternatív művészeti hálózatban több szálon is felfedezhető az előadás hatása azon túl, hogy Angelus saját darabjaiban többször dolgozott még Szemző Tiborral. A 180-as Csoportnak ezek voltak ez első, színházi megrendelésre készített kompozíciói. Ezután Melis és Szemző több felkérést is kapott színházi és filmes területről is, beindult egy sikeres együttműködési folyamat....